Elkarrizketatzaileak: Pablo Montes eta Beñat Elosua
Lan boluntarioko elkartea: "Joxemi Zumalabe" fundazioa
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zergatik eta zein helbururekin sortzen da Joxemi Zumalabe Fundazioa?
Euskal Herrian
bestelako jendarte-eredu baten alde lanean ari diren Herri Mugimenduak
laguntzea, horixe izan da Joxemi Zumalabe Fundazioaren helburua sortu zenetik.
Hau da, Euskal Herriko herri ekimen, talde eta mugimenduek egiten duten ekarpen
sozial eta politikoa ikustarazi, sendotu eta merezi duen errekonozimendua
ematea. Asmo horiekin, 1996ko apirilean lagun talde batek Fundazioa sortu eta
lagun zuten Joxemi Zumalabe Goenaga-ren izena jartzea erabaki zuten.
Ezaguna dugu
euskal herritarrok herri bezala bizi dugun ukazioa, eta badira maila berean
pairatzen ditugun beste ukazio eta subordinazio moduak ere, patriarkatuaren eta
kapitalismoaren errealitateak ezartzen dizkigunak. Baina, menpekotasun modu
ezberdinek erresistentzia modu eta borroka anitz sortzen dituzte: emakumeena,
langileena, ekologistena, baserritar eta nekazariena, euskalgintzarena,
errepresioaren kontrakoarena, elkartasun internazionalistarena, homofoboaren
kontrakoarena, antimilitarismoarena, gazteena eta ikasle mugimenduarena,
arrazakeriaren kontrakoarena Azken finean, subordinazio eta diskriminazio modu
anitz sortzen dituen gizarte-eredu baten aurrean gaude. Hitzetik hortzera
dabilen krisia ez da krisi ekonomikoa bakarrik, zibilizazio oso baten krisia
da, bizimodu eta jendarte-eredu patriarkala, inperialista eta kapitalistaren
krisia.
Horrexegatik, inposaketa eta eskubide urraketa ezberdinen kontra mobilizatzeaz gain, eta politika zein egitasmo elitista eta garatuen aurka borrokatzearekin batera, ezinbestekoa dugu merkatu kapitalistaren logikatik at dauden ekimen, sare eta espazioak indartzea: baserritar eta kontsumo-taldeak, birziklapenaren inguruan sortzen diren kooperatibak, euskara elkarteak, gaztetxeak eta kulturaz gozatzeko eta sortzeko dauden espazio autogestionatuak. Eta baita beste hainbat arlotan lanean ari diren ekimenak gure beharrizan nagusiak gizalegez eta auto-antolakuntza herrikoiaren bitartez asebetetzeko, eta ez diru legez edo etekinaren logika kapitalistaren bitartez. Beste bizimodu eta jendarte-eredu bat eraikitzea, azken finean, ez da dekretuz edo goitik behera etorriko den zerbait; guk geuk geure esku, bihotz eta buruarekin eraikiko dugun zerbait baizik. Izango bada, auzolanean, behetik eta denon artean, gauzak beste modu batez egitearen eta antolatzearen prozesu etengabea izango da.
Horrexegatik, inposaketa eta eskubide urraketa ezberdinen kontra mobilizatzeaz gain, eta politika zein egitasmo elitista eta garatuen aurka borrokatzearekin batera, ezinbestekoa dugu merkatu kapitalistaren logikatik at dauden ekimen, sare eta espazioak indartzea: baserritar eta kontsumo-taldeak, birziklapenaren inguruan sortzen diren kooperatibak, euskara elkarteak, gaztetxeak eta kulturaz gozatzeko eta sortzeko dauden espazio autogestionatuak. Eta baita beste hainbat arlotan lanean ari diren ekimenak gure beharrizan nagusiak gizalegez eta auto-antolakuntza herrikoiaren bitartez asebetetzeko, eta ez diru legez edo etekinaren logika kapitalistaren bitartez. Beste bizimodu eta jendarte-eredu bat eraikitzea, azken finean, ez da dekretuz edo goitik behera etorriko den zerbait; guk geuk geure esku, bihotz eta buruarekin eraikiko dugun zerbait baizik. Izango bada, auzolanean, behetik eta denon artean, gauzak beste modu batez egitearen eta antolatzearen prozesu etengabea izango da.
Fundazioaren
webgunetik hartutako sarrera.
Joxemi Zumalabe Fundazioaren jaiotza.
Fundazio bat
sortzeko ideia, Fernando Olalde Arbideren ekimenez sortzen da, beronek aitak utzitako ondare ekonomikoa helburu altruista baterako erabiltzea
erabakitzen duenean.
F.Olaldek ez zuenez "mecenas" baten pare gelditu nahi,
berekin batera fundazioaren sortzaile ziren
beste lau partaideak ere
bakoitzak 100.000 pezeta jartzea erabaki zuten, horrela bostak fundazioaren sortzaile bihurtuz. Beste lau partaide hauek
F.Olalderen betiko lagunak izateaz gain
mugimendu sozial ezberdinetan asko ibilitako
kideak dira, gehienbat langile,
auzo eta mugimendu ekologistetan.
Horrela, guztien ekimenaz, Carlos Trenor Dicenta, Jose
Ignacio Uruñuela Najera, Ignacio Maria O´Shea Artiñano , Sabino Ormazabal Elola
eta nola ez F. Olaldek Joxemi Zumalabe Fundazioa sortzen dute 1995ko Abenduaren 17an. Lagun talde honek sortutako fundazioaren
helburua guztiz altruista da, mugimendu sozialei zerbitzua eskaintzea. Ez zuen
inongo helburu politikorik eta ezta
inongo ideologiaren eraginik, helburua mugimendu sozialei
azpiegiturak, zerbitzuak eta oinarriak finkatzeko baliabideak eskaintzea zen,
inongo diskriminaziorik gabe, kontuan izan gabe mugimendu sozial horren helburua edo iturria zein zen. Beraz,
Fundazio honek izaera guztiz apolitiko eta apartidista zuen.
Fundazioari,
Joxemi Zumalabe izena jarri zioten, F. Olalderen laguna zen eta euskal enpresa eta kulturgintzan hain ezaguna zen Jose Miguel Zumalabe Goenagaren omenez. Joxemi , 43 urteko adin goiztiarrean
hil bazen ere, handiak edo
garrantzitsuak izan ziren hark utzitako
ondareak, hala nola, ANTZA, APIKA, ARGIA edo EGUNKARIA bezalako enpresak sortzen lagundu baitzuen.
Gertaera
ezberdin hauen batura izan da beraz Joxemi Zumalabe Fundazioaren sorrera eta
irteera.
Fundazioaren esku hartzeak.
Hasieran aipatu
bezala, Joxemi Zumalabe Fundazioaren
helburu nagusia mugimendu sozial
ezberdinei laguntzea da.
Eskainitako
laguntza horretan, talde sozial
ezberdinen arteko komunikazioari eta hauek euren sorreran behar dituzten
baliabideak eskaintzeari eman zaio garrantzi handien.
Eskaintzen den
guztia mota edo era guztietako erakunde
sozialei zuzenduta dago, dena dela, euren ideologia edo azken helburua. Fundazioaren helburua
inoiz ez da talde hauen gain ideologikoki edo politikoki
eragitea izan, ez horixe, laguntza eskaintzea baizik.
Zaila da ordea
norberaren ideologiaz busti gabe inori laguntzea, horregatik, hori nola burutu
ikertzen eta erabakitzen pasa zuten denbora luze fundazioaren sortzaileek.
Fundazioak ez zuen gatazka sozial
bakoitzari zegokion irtenbidea eskaintzen,ez, izan ere, eurak ez baitira aditu arlo sozial guztietan.
Fundazioak arlo
sozial berdinean edo arazo sozial berdinari irtenbidea bilatu nahian zebiltzan erakundeak eta pertsonak biltzen zituen. Adibidez, arrazakeriaren
aurka lanean diharduten erakunde ezberdinak.
Talde eta
pertsona hauei baliabideak eskaintzen
zizkien, formakuntza ikastaroak, legeen inguruko laguntzak, baliabide
materialak, bilerak egiteko lokalak …
Modu honetan,
erakunde sozial ezberdinei laguntzea lortzen dute, eurak kanpotik inongo ideologiarik ezarri
gabe, zuzenean eragin gabe.Hori zuen
helburua fundazioak, mugimendu sozial
ezberdinei laguntzea, eurek irtenbide zehatzik eskaini gabe.
Irtenbidea gai
bakoitzean adituak ziren pertsonek
bilatu behar zuten, erakundeek eurek, baina horretarako laguntza edo bultzadatxo bat ematea zen
fundazioak egiten zuena.
Guzti honekin,
Fundazioak erakunde sozial ezberdinen errealitate soziala aztertu eta ikertzen du, horrela, euskal gizartea osatzen duten erakunde sozial guztien arteko
elkarlana bultzatuz.
Noiz eta nola sortzen da Joxemi Zumalabe fundazioa sortzeko ideia?
Guztia 1995ean
hasten da, gure eskuetara diru kopuru
jakin bat iristen denean. Diru honekin nahi genuena egiteko aukera geneukan
eta giza mugimenduen alde erabiltzea
erabaki genuen.
Diru honek
herentzia batean zuen jatorria eta gure eskuetan zegoenez, taldean bildu
eta diru horrekin zer egin
pentsatzen hasi ginen. Diru askotxo zen, miloi euro inguru, horregatik izaera
guztiz ezberdineko pertsonekin hitz egin eta ideia desberdinak
jaso genituen.
Azkenean,
gehien inplikatu ginenen artean fundazio bat sortzea erabaki genuen, giza
mugimenduak bultzatuko zituen fundazioa. Guk eskainitako laguntza, behar
estrategikoetara zuzendu nahi genuen, ez ohiko beharretara, hau da, behar sakonetan
lagundu nahi genuen.
Euskal giza
mugimendu guztiei lagundu nahi genien,
gehienbat mugimendu sozial baztertuenei edo marjinatuenei. Horixe izan zen haserako ideia edo lortu nahi genuena.
Zein behar edo hutsune ikusi zenuten
Fundazioa sortu beharra sentitzeko? Gizartean zerbaiten falta sumatzen zenuten?
Gure iritziz,
giza mugimenduen eragiteko gaitasuna, egunero beharrek murrizten dute askotan.
Hau da, erakunde sozialak lan egiteko orduan, azken uneko gauzak lotzen,
galdera-berriei erantzunak bilatzen ,
proposamen berriak egiten eta antzeko gauzetan lanpetuta ibiltzen dira korrika
edo presaka; horrek, beste lan batzuetarako astirik eta indarrik ez edukitzea dakar, adibidez, azpiegiturekin
zerikusia duten gaietan.
Beste era
batean esan da, formazioa falta, beste
erakundeekiko kontaktu falta edo bestelako behar sakonagoak topatu ditzakegu. Giza mugimenduak estrukturatzea eta beste gorputz bat hartzeko
aukera ematea genuen guk helburu.
Mugimendu
sozial bat baino gehiagotan ibilia zarela jakina da, noiz eta zerk sortzen
du zure denbora eta lana gizarteari
eskaintzeko grina? Zerk sortarazten du lan boluntariorako joera hori? Betidanik
gustuko izan duzun zerbait da edo garatutako zerbait?
Niri
erakargarriena egiten zaidana, pertsonen arteko harremanak dira, horrexek sortu zidan
lanerako grina edo irrika. Harremanak landuz, gauzak aldatzeko aukera dagoela uste dut, metodo edo bide hau
eraginkorrena edo koherenteena dela uste baitut, hau da,manipulatu gabeko bidea
dela. Nik, giza mugimendua, jendartetik
zuzenean sortzen den zerbait dela uste dut, horizontala izan behar du,
ez buru argi batek zuzendua.
Gaur
egun nola ikusten duzu herri mugimenduaren indarra Euskal Herrian, gorantz ala
beherantz doan zerbait da? Nola ikusten duzu etorkizuna?
Nire ustetan, ez naiz galdera hau erantzuteko
egokiena, 57 urte ditut eta azkenaldian
mugimendu hauetatik kanpo xamar nabil. Euskal Herrian nire ustez giza mugimenduak oso baldintzatuak egon dira arazo edo gertaera politikoengatik. Denok
dakigu, hemen izugarrizko iraultza egon
dela, urte batzuetan onerako eta bestetan txarrerako, horregatik zaila egiten
zait baloratzea.
Euskal
herrian mugimendu sozialak baldintzatuta egon direla diote adituek, lehenik
estatu espainiarrak ezarritako presio horren menpe egon direlako, bestetik,
ezker abertzalea beti mugimendu horiek
bereganatzen saiatu delako? Gaur egun, gure ustez, jendartea, ez da zuen
garaietan mugitzen zen adina mugitzen eta horren inguruan zure iritzia entzun
nahiko genuke.
Nik, ez nuke
esango azken urteetan mugimendu gutxiago
edo gehiago egon denik,ez da hain sinplea. Fase asko egon direla uste
dut, frankoren ondoren gorakada handia eta luzea izan zen,momentu honetan
berriz egoera guztiz ezberdina da. Horri buruz hitz egitea zaila egiten zait,
horregatik, beste jende batzuengana
jotzeko gomendatzen dizuet.
Herri
mugimenduek darabilten lanerako metodoa edo bidea zaharkitua al dago? Zerbait aldatuko zenuke
erakunde sozialen dinamikari dagokionean?Zeintzuk dira edo izan dira erabili
diren metodoak?
Bide edo teknika batzuk noski zaharkituta
gelditu direla, adibidez, paretetan
kartelak jartzea, zaharra gelditu
dela uste dut. Gaur egun, ez dute lehen zuten indarrik. Biltzeko, mugimendu
bakoitzak bere komiteak edukitzeko, auzoka edo herrika elkartzeko, gaur egun
darabiltzaten teknologiak eta harreman telematikoak orain dela 15 urte zerbait
imajina ezina ziren. Hori tresna baliotsua da, baina, harremanak, auzo eta herri
harremanak ezin direla galdu kontziente izan behar gara. Bestela dena galdu
dezakegu, koordinazioa batez ere. Nukleo
fisikoak ezinbestekoak dira, eta ez telematikoak. Mezua zabaltzeko metodoak
aldatu dira noski, gu lehen gauza gutxi
batzuen bidez komunikatzen ginen. Orain aldiz, gauzak zabaltzeko erraztasun
gehiago aurkitu daitezke.
Bestalde,
ez dakit zein punturaino hobetu den bileren dinamika, hori garrantzitsua da,
denborak eta indarrak galdu ditugu horretan. Horretaz gain, giza mugimenduak
subentzio ugari lortu ditu azkenaldian, ez hainbeste mugimendu erradikalak,
baina bai historia edo kultur mugimenduak, (entretenimendu eta aisialdi
taldeak, ekologistak etab.), ondorioz, horrek aldaketa handiak ekarri ditu
euren jarduteko eta pentsatzeko eran.
Asko
aldatu dira asanbladetan lan egiteko bideak ?
Momentu honetan, jarduerak hobekiago egiten direla uste
dut, zentratuago, antolatuago, ez da hain bat-bateko gauza.
Unibertsitatean
asanbladak egiten ditugunean, iritzi ezberdinak egoten dira, desadostasunak,
puntu jakin batera iristeko zailtasunak
edukitzen ditugu gainera, gaitik urrentzen
gara gehienetan. Guk,
asanbladetan darabilten metodologia blokeatuta dagoela uste dugu, izan
ere, adostasunera eta gaien mamira iristeko
oztopo asko aurkitzen dugu, zuk zer diozu?
Aurreko galdera bati erantzunez, Joxemi Zumalabe
fundazioak hiru atal nagusi zituen edo hiru arlotan lagundu nahi zuen. Batetik,
formazioa edo giza mugimenduei zuzendutako formazioa, bestetik, giza
mugimenduen arteko komunikazioa, eta azkenik, giza mugimenduen arteko elkar
lana prestatu eta bultzatzea.
Joxemi Zumalabe
fundazioak idazkari moduan jokatzen zuen giza mugimendu desberdinen artean,
hauen elkarlana bultzatuz. Aktak,
konbokatoriak, egin beharrak koordinatzen eta mugimendu bakoitza gidatzen
laguntzea zuen helburu. Horixe izan zen nik ezagutu nuen Joxemi Zumalabe
fundazioa, ondoren, salaketa eta epaiketak etorri ziren. 18/98 sumarioak hainbat urteko lana ezabatu eta
motibazioan asko eragin zigun. Orain, beste talde bati pasatu diegu
lekukoa, gazteei. Orain lanean
diharduten pertsonak unibertsitateekin
batera elkarlanean ari dira, Leioa eta Donostiakoekin batez ere.
Parte hartzea bultzatzeko asmoarekin, Leioako
unibertsitatean lan proiektu berriak
sortu dira, adibidez, erabaki parte hartzaileak hartu ahal izateko tresna bat.
Proiektu hau, edozein herriren
lehentasunak adosteko eta denon artean elkarlana bultzatzeko asmoarekin sortzen
da.
Beste bat, militantziaren kontzeptua da, hau da, nolakoa
zen duela urte batzuk militante izatea, zer eskatzen zitzaion militante bati
eta gaur egunean niolakoa den. Giza mugimenduarekin sortzen diren trabak
gainditzeko,hirugarren arlo bat lantzen ere ari dira, teknologia berrian arloa.
Hasieran
zeneukaten dinamika eta testigua pasatu diezuen horiek daukatena berdina al da?
Akatsetatik ikasi al duzue?
Gure funtsezko akatsa,konkrezio falta izan zen. Joxemi
Zumalabe fundazioarena eta ez giza mugimenduena orokorrean. Gure ideia garbia
zen, giza mugimenduei laguntzea,baina zertan laguntzea? Benetan ori falta
zitzaigun, zehaztasuna. Eztabaida ezberdinak eginez guzti hori zehazten joan
ginen, oso pixkanaka eta esfortzu handia eginez. Nire ustez,hori da giza
mugimendu gehienei ere asko kostatzen zaiena, gauzak zehaztea.
Hasieran
diru laguntzak ematen hasi zinetan baina gero utzi egin zenuten. Zergatik?
Hanka-sartze
moduan ikusten dut nik. Nire ustez ez zen oso egokia dirua banatzen
ibiltzea, diru laguntzen azken helburuak kontrolatzeko zailtasunak ikusten
genituelako Horretan ez genuen asmatu. Aipatu beharra dago batzuk eraginkorrak izan direla, baina benetan
etekina atera dugunean, fundazioaren lanaren ondorioz izan da.Adibidez, irrati
libreen koordinazioarekin, Arroxa proiektuarekin. Azken hau proiektu polita
izan zen, ondo atera zen gainera. 1898+ Plataformarekin ere lan
handia eta arrakastatsua egin genuen, izugarrizko koordinazio lana
eskatzen baitzuen.
Zuretzat
zein izan da fundazioak eduki duen
lorpen edo esku hartzerik arrakastatsuena edo esanguratsuena? Zerk bete zaitu
gehien?
Ni ustez hainbat arlotan egin dugun idazkaritza lana
klabea izan da. Lau topagune antolatu genituen 2001-2002-2003 urteetan. Arroxa,
etorkinekin eginiko lana, 1998+
plataforma, Euskal Herriko giza mugimenduen gida, Fite…
Joxemi
Zumalabe fundazioak, proiektu askotan desobedientzia zibila aldarrikatzen da.
Zein izaera du desobedientzia mota honek? Konstruktiboa edo destruktiboa?
Sistema konpondu edo sistema hautsi
behar da konpontzea posible izan dadin?
Zein helburuekin planteatzen da desobedientzia hori?
Galdera zabala da, fundazioak ez du inoiz desobedientzia
zibila bultzatu, hau da, ez du izan nahi eragile soziala. Eragile sozialak giza
mugimenduak ziren eta Joxemi Zumalabe fundazioak, giza mugimendu horiek
bultzatu nahi zituen. Orduan desobedientzia zibilaren inguruan eztabaidak
sortzen ziren. Fundazioaren barruan, bazeuden desobedientzia zibilarekin lotura
zeukaten pertsonak eta pertsona hauek sortu
zituzten eztabaidak. Epaiketan adibidez, oso zaila izan zen fundazioak
desobedientzia horrekin zuen harremana ulertaraztea.
Zein
helburu du desobedientzia horrek? Sistema berri bat hasieratik sortzea edo
dagona desegin eta bertatik hastea?
Sistema berri bat puskatu edo sistema horretatik
ateratzea, ideia politikoak izango lirateke. Hau da, sistemari buruzko
ideiak politikoak dira.Zer da politiko
eta zer da beste guztia? aldea non dago?
Gizartea orokorrean hartzen duena politikoa da. “La lucha
por los derechos de los presos “ hori ez nuke esango borroka politikoa denik,
eskubideen aldeko borroka litzateke. Urteen poderioz ulertu dudan zerbait da,
politikoa dena da, gizartea oro har edo orokorrean analizatzen duena, lantzen
duena, alternatiba orokorrak eman nahi dituena. Politikoa al da langileen
borroka? gizarte guztiari irtenbide eman nahi baldin badio politikoa da
bestela ez.
Bukatzeko,
gaitik kanpo ateraz, ekonomialaria zarela kontuan hartuz, zer iritzi duzu gaur
egun bizi dugun krisi ekonomikoari
dagokionean? Krisi ekonomikoa edo morala da?
Argi dago baduela jatorri ekonomiko bat, hau da, jakina
da nondik datorren defizita eta nork
sortua den krisi hau. Baina badu beste
alde bat, beste interes bat, multinazionalen eta Europan agintzen duten indar ekonomikoen interesa.
Beste gauza
bat da indar hauek krisiari ematen dien
trataera, nola darabilten euren intereserako. Gizartea beldurtzeaz gain, euren
boterea finkatu dezakete, ezberdintasunak handitu eta sormena desagerrarazi.
Gainera, krisia aitzakiatzat hartuta, hainbeste urteren eta lanen ostean lortutako oinarrizko
eskubideak urratzen ari dira murrizketen
bidez.
Eskerrik
asko, elkarrizketa egiteko aukera eman izanagatik, besterik gabe mila esker
berriro ere.
No comments:
Post a Comment